Contact gezocht

Op internet komen veel namen voor van Mobron’en van nu en het verleden. Sommigen kan ik niet plaatsen in de stamboom, terwijl zij daar wel een plek in verdienen. Zo ben ik opzoek naar de personen zelf, familie of nabestaande van:

Bertus Mobron en zoon Paul. Te vinden op de site http://www.geheugenvanwest.nl/2741/nl/melkman-bertus-mobron
N
a een tip, mogelijk, Egbertus Johannes Antonius (gebr. 1923) en  Franklin Bernardus Johannes Mobron (gebr. 1955)

Jan Jaap Mobron te vinden op de site o.a. https://nl.linkedin.com/in/jaapjanmobron

George Mobron te vinden op de site https://nl.linkedin.com/in/george-mobron-3ba5551a

Rudolf Johannes (Rudy) Mobron te vinden op de site https://www.genealogieonline.nl/genealogie-groot/I330.php

Mevr. H. Beresteijn van Kerkwijk en Petro Louis Josias Bruno Beresteijn te vinden op mijn site: https://mobron.nl/een-bijzondere-band-tussen-mobron-en-beresteijn/

Willem Mobron en Hendrica Rinner getrouwd op 17 jun 1871 en gescheiden op 25 jun 1896 te Amsterdam.

Johannes Antonie Mobron, vermeld in een kranten artikel d.d. 29-08-1849 nationaliteit  Indo-Europeaan  meer op https://mobron.nl/ja-mobron/

Hermanus Johannes Meijer cq Mobron. zv Johannes Meijer en Catharina Margaretha Mobron. Getrouwd met Dina Willemina Aben

Heeft u meer informatie, mail dan.

Maarten Worp

Ik kreeg een email van het stamboom forum dat er een update was. Onder andere van de stamboom van der Worp. Omdat ik de naam Worp herkende als iemand in mijn stamboom ging ik dit even na, geen overeenkomst want het is gewoon Worp en niet van de Worp. Ik heb nog wel even de akte gecontroleerd om te kijken of ik misschien een schrijf fout had gemaakt.

Dit leverde wel meteen nieuwe informatie op. Maarten is 3 keer getrouwd geweest, 1) Koosje Mannaart, zij overleed op 2-11-1918 2) met Maria Catharina Mobron, zij overleed op 12-04-1923 en nu komt het 3) Maria Catharina Johanna Anthonia Mobron, de jongste zus van Maria Catharina Mobron.

Het was gelukkig wel 3 maal is scheepsrecht voor Maarten en zij zijn samen oud geworden. Maarten overleed in 64 en zijn 3de vrouw in 77 en zij liggen samen in het familie graf.

00314785

Niet uit de stamboom maar wel leuk.

Mijn Tante Thea Lodewijks, is net 85 jaar geworden. Van de kant Lodewijks, aan getrouwde familie, wist ik iet zoveel en omdat ik veel met onze stamboom dacht hier ook eens naar kijken enzo kwam ik een complete verassing tegen die mijn Tante ook nog niet wist.

Zij had wel van haar vader vernomen dat zijn moeder (haar oma) het gezin had verlaten om te trouwen met een rijke man. Meer over haar was niet meer bekent en zij was compleet uit het beeld verdwenen.

Het gaat om Josina Maria Oldenhof geboren 2 mei 1870 te Zwolle. Zij trouwt met Jurriaan Lodewijks op 18-12-1890 om op 21-05-1904 te scheiden en haar man en zoon achter te laten.

Na zoeken vond ik haar terug in Canada voor een huwelijk met Willem Nel op 15-06-1908. Op 6 oktober 1921 gaat haar zoon, die zij in de steek heeft gelaten, trouwen. Tegen over de ambtenaar verklaart hij onder ede, niet te weten waar zijn moeder is en er vanuit te gaan geen bezwaar te maken tegen zijn huwelijk. Wat tot op de dag van vandaag ook nooit zal gebeuren beste Berend, maar toen ook niet. Wat ook mijn Tante nog niet wist is dat Josina op 12-04-1921 was overleden. een half jaar voor het huwelijk van haar zoon. Haar graf is in Minneapolis, Hennepin, Minnesota, VS.
record-image RNH_H_ASD_1921-6I_010-a

Foutje, bedankt!

Ergens klopt er niet in de feiten van de VOC.

Jan Mobron die als Hooploper bij de VOC vaart, zou in 1796 met ontslag zijn gegaan van de Patriot in Indonesië. Maar nu de feiten. Hij is op 27-10-1774 in dienst getreden, na 130 dagen komen zij in op De Kaap, 6-3-1775. Na 33 dagen 8-4-1775 vertrekken zij naar Indonesië om daar op 18-7-1775 na 101 dagen aan te komen. Hij wordt dan volgens gahetna.nl op 9-10-1792 daar ontslagen. Zij zouden dus in theorie 17 jaar daar hebben gelegen, dat is natuurlijk al vreemd.

Opmerkelijker wordt het nog dat op de site vocsite.nl staat vermeld dat de Patriot in 1786 is gezonken.

De naam Monbron waar komt hij vandaan.

Zoals u hier onder kunt zien, zou Monbron, Monbrun geweest zijn en komt de naam uit het France departement Gers (33).

Ik zat op Wikipedia wat te lezen over Gers en hier viel mij iets op. Ik had al eerder geschreven over M de Monbron en dat hij rond zwierf in de regio tijdens de geboorte van Joannem Michielem Mobron.

Op 25-6-1673 Heeft M de Monbron contact met D’Artagnan in Maastricht, D’Artagnan zal later daar worden neer geschoten. D’Artagnan, wordt in 1611 geboren als Charles de Batz de Castelmore te Lupiac (Gers).

 

EV = Eugène Vroonen, Dictionnaire étymologique des noms de famille de Belgique II, éd. Dessart, s.d.

FD = Frans Debrabandere, Verklarend woordenboek van de familienamen in België en Noord-Frankrijk (1993), grondig herziene uitgave (2003).

JG = Jean Germain, Jules Herbillon, Dictionnaire des noms de famille en Wallonie et à Bruxelles, éd. Racine, 2007

Mombron Monbron, Monbrun. Cf. 1685 «le comte de Montbron (…) gouverneur des villes et citadelle de Cambrai et du Cambresis»; nom d’origine: Montbron (Charente), Mon­brun (Gers), Montbrun (Ardèche, etc.).Molitor, w. nam. Molitôr, Moliteur (forme refrancisée).Cf. 1474 «Nicolaus dictus Colin Henquin molitor» PrincipLiège; nom de mé­tier: lat. molitor, traduisant Meunier, Mole­naer, etc. JG
Mombron zie Monbrun. FD

 

Monbron -brun, cf. Mombron. JG
Monbrun Monbron, Mombron: PlN Monbrun (Gers), Montbrun (Ardèche enz.), Montbron (Charente).  FD
Monbrun Proven. Montbrun (Loc. fr.). EV

Hendrika Mobron

Bij het zoeken in de Archieven van Amsterdam en dan specifiek de boedelpapieren vond ik een naam die nog niet in de stamboom stond.

Hendrika Mobron

Extra pijnlijk, want zij blijkt een dochter geweest te zijn van mijn overgroot ouders. Het is niet gek dat zij niet eerder naar boven kwam, want er zit nog een groot gat in de gezinskaarten en wel van 1854 t/m 1874.

Zij is maar 50 jaar geworden en liet bij het overlijden 4 kinderen achter, 9, 12, 17 en 20 jaar. De oudste was uit haar eerste huwelijk met Dhr. Borm de andere 3 waren van Dhr. Mathezing, helaas overlijd hij een paar maanden na zijn vrouw en verdwijnen de kinderen in het Diaconieweeshuis.

boedel papieren hendrika mobron mathezing klein

Luthers Diaconie Weeshuis aan de Nieuwe Keizersgracht
Luthers Diaconie Weeshuis aan de Nieuwe Keizersgracht

12 augustus 2014

Het is niet mogelijk om vanuit mijn blog direct linken te maken naar personen in de stamboom op Myheritage.com. Het lijkt er ook op dat documenten die bij hun plaats via een extra abonnement die zij aanbieden te downloaden zijn door anderen. Ik heb daarom Webtrees geïnstalleerd op de server en nu kunnen er wel linken worden gemaakt. Als een persoon waar ik over schrijf in de stamboom staat dan zal de naam er zo uit zien: voorbeeld. U kunt dan op de naam klikken voor meer informatie over deze persoon.

David en Femmetje Mobron

David en Femmetje Mobron zijn weer twee nieuwe namen in de stamboom, beide zijn kinderen van de niet getrouwde:

Neeltje Mobron

Deze overlijdens aktes had ik al eerder gezien, maar er stond alleen Moeder, Neetje Mobron en vader NN (Nomen nescio), tot ik ze vanmorgen nog eens goed bekeek. En wat blijkt, de aangever van het overlijden is steeds neef Willem Mobron.

 

overlijden David Mobron 1826
overlijden David Mobron 1826

overlijden Femmetje Mobron 1830
overlijden Femmetje Mobron 1830

overlijden Neeltje Mobron 1794
overlijden Neeltje Mobron 1794

Berichtnavigatie

1 2 3 4 5
Scroll naar boven